دکوراسیون

تاثیر سفال در طراحی دکوراسیون

تاثیر سفال در طراحی دکوراسیون

سفال در هر شکل و اندازه‌ای که باشد عنصری عالی و مناسب برای از بین بردن حالت های یکنواخت دکوراسیون است. سفال چه به صورت پراکنده در گوشه های اتاق و چه روی تاقچۀ بالای شومینه و روی میز چیده شود، جای خود را به‌عنوان یک المان ضروری در طراحی دکوراسیون داخلی ثبت کرده است.

پیشینۀ سفال در طراحی دکوراسیون

در طول تاریخ ظروف و اشیاء سفالی علاوه بر نقش کاربردی، نقش هنری هم در زندگی انسان داشته و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌ است.

 کوزه‌گری و سفال هزاران سال بخش مهمی از فرهنگ و هنر بشر بوده است. ظروف سفالی از ظروف نگهداری غذا در دوران پیش از تاریخ گرفته تا کاشی‌های سرامیکی اطراف بدنۀ شاتل‌های فضایی همواره نقشی کلیدی در فعالیت‌های بشر داشته است.

حال به صورت مختصر چند روش برای استفاده از سفال و سرامیک در طراحی دکوراسیون ذکر خواهیم کرد:

استفاده از سفال به عنوان گلدان

یکی از روش های عالی برای تزریق رنگ به دکوراسیون استفاده از گلدان‌های سفالی و سرامیکی در جاهای غیر منتظره است. به ‌جای استفاده از سفال های بدون لعاب، گیاهان خانگی و سبزو گل‌های رنگارنگ خود را در گلدان‌های زیبای سفالی رنگ شده و یا گلدان‌های سرامیکی لعاب‌دار قرار دهید.

بهتر است گلدانی انتخاب شود که زیبایی گیاه را به خوبی نشان دهد و در زیبایی با گیاهان رقابت نکنند. به طور مثال لعاب ‌هایی با سایه‌های زیبا در رنگ‌آمیزی خاص و شاد به اندازۀ کافی زیبا هستند که بتوانند گل و گیاه را زیباتر نشان دهند و باید رنگ و شکلی متناسب با محیط وگیاه خانگی داشته باشد. همچنین گلدان‌ها  از نظر شکل باید به گونه ای انتخاب شود که به اندازۀ کافی بزرگ و عمیق باشند که اگر گیاه کاشته شود، به خوبی در آن رشد کنند.

در صورت استفاده از این نوع گلدان‌ها، اگر گلدان تان زیرگلدانی ندارد، حتماً ظرفی در زیر آن قرار دهید تا رطوبت باعث خرابی گلدان نشود.

چراغ‌ های سرامیکی

چراغ‌های خاصی از جنس سرامیک این قابلیت را دارند که در هر فضایی قرار بگیرند و با هر سبک و رنگ دکوراسیون هماهنگ شوند. با استفاده از چراغ‌ های سرامیکی، فضایی پر انرژی و منحصربه ‌فردی را در دکوراسیون خانۀ خود ایجاد کنید.

استفاده از شمعدان‌های سرامیکی در دکوراسیون

همانطور که میدانید استفاده از ظروف سرامیکی در دکوراسیون یکی از ایده‌های مدرنی است که این روزها طراحان دکوراسیون طرفدار آن هستند، البته نه فقط در قالب کوزه و ظروف سنتی. سرامیک را می‌توانید با شمعدان‌ های سرامیکی به دکوراسیون خانه‌ تان اضافه کنید. شمعدان‌ها یکی از عناصر کم هزینه و زیبایی هستند که باعث ایجاد گرما و آرامش در دکوراسیون خانه تان می‌ گردد.

چیدن اندازه های مشابه ظروف سرامیکی در کنار هم

 ظروف سرامیکی و سفالی در قفسه، میتواند درهم برهم و نامرتبط به نظر برسد. اگر چه بهتر است قطعات با رنگ و نوع دسته بندی شود تا ظاهر سنجیده‌ تری به مجموعه بدهد. ظروف و مجسمه های سرامیکی مشابه از نظر شکل و متفاوت از نظر رنگ، نه تنها نظم به دکوراسیون می بخشد بلکه فضا را از حالت یکنواختی خارج می کند.

بشقاب های سرامیکی روی دیوار

یکی از بهترین روش ها برای نشان دادن بشقاب‌های سرامیکی خوش رنگ و لعاب آن است که آن‌ها را روی دیوار نصب کنید. مهم نیست اگر شکل و رنگ مشابهی ندارند و اتفاقا تنوع آن‌ها زیبایی بیشتری دارد. با استفاده از این روش می توانید بشقاب ها را با توجه به رنگشان، از کمرنگ به پر رنگ یا برعکس زیبایی دیوار را دو چندان کنید.

در چیدمان سلیقه به خرج بدهید

میتوانید سفال‌های کوچک‌ تر را در مجموعه‌ هایی که دارای سفال‌های بزرگ‌تر است قرار دهید تا بیشتر خود را نشان دهند. ترکیب شکل‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های متفاوت شاید آشفته به نظر برسد، اما اگر دستۀ سفال‌ها را در به ‌طور مجزا و منظم روی میز و بالای قفسۀ کتاب قرار دهید.

 قرار دادن سفال‌های بلندتر درعقب و سفال‌های حجیم ‌تر در مرکز ترکیبی به وجود می‌آید که هارمونی متناسبی دارد و زیبایی و هنر را به خانه میبخشد.  سفال‌های که اندازه‌ی متوسط دارند را هم می‌توانید وارد کرده و از تکه‌ های کوچک ‌تر برای پر کردن فاصله‌ها استفاده کنید.

می توانید در چیدمان ظروف سفالی از سبک های متنوع استفاده کنید. تعدادی از سبک ها را به صورت مختصر توضیح میدهیم.

سبک معاصر

برای ایجاد سبک معاصر، اول فضای خالی را به یک مجموعه غیر سنتی تبدیل کنید. برای مثال در یک آشپزخانه که کاغذ دیواری طرح‌دار با پس زمینۀ آبی پر رنگ دارد زمینه را برای سفال‌های سفید و آبی ایجاد می‌کند. می‌توانید آن‌ها را بالای کابینت‌ها قرار دهید و فضا را کمی شلوغ تر کنید. فضا در عین شلوغ بودن، به دلیل هماهنگی با رنگ دیوار و محیط ترکیب زیبا و هیجان انگیزی خلق می کند.

سبک متنوع

برای ایجاد سبک متنوع از انواع مختلف سفال در رنگ‌ها و شکل‌های متفاوت در مقابل یک پس زمینۀ تک رنگ تیره یا روشن استفاده کنید. برای ایجاد حالت تعادل در ترکیب باید اندازۀ لوازم، چراغ‌ها و آثار هنری پیرامون سفال‌ها بزرگتر از خود سفال‌ها باشد. همچنین برای اینکه مجموعه سفال‌ها فضا را به شکل انباری در نیاورد، همۀ آن‌ها را در یک قفسه یا سطح صاف قرار دهید.

سبک روستایی

برای کسانی که سبک روستایی و سنتی را دوست دارند سفال‌هایی که با دست نقاشی شده‌اند بسیار عالی است. این سفال‌ها دارای رنگ‌های زنده هستند و برای اینکه بیشتر خود را نشان دهند، همۀ آن‌ها را یکجا و در کنار هم قرار دهید.

همچنین می توانید از مکرومه، حصیر و قلاب بافی برای ترکیب با ظروف سفالی زیبای خود استفاده کنید.

از روی رنگ ها دسته ‌بندی کنید

داشتن یک دکور مدرن به این معنا نیست که نمی ‌توانید سفال را به طراحی دکوراسیون اضافه کنید. دسته‌بندی سفال‌ها بر اساس رنگ و قرار دادن آن‌ها در یک ترکیب از آشفتگی جلوگیری می‌کند و آن را مانند یک کلکسیون در می‌آورد. اگر سفال‌ها را مقابل یک پس زمینۀ رنگی که مکمل رنگ سفال است قرار دهید خود را به خوبی نشان می‌دهند و کل این مجموعه را تبدیل به یک اثر هنری خاص می‌کند که می‌توانید آنها را جا به جا کرده یا به دلخواه عوض کنید.

ولی حتما الزامی نیست کلکسیون بزرگی را فراهم کنید. چند تکه ظرف سفالی با اندازه‌های مختلف و از یک خانواده‌ی رنگی، چشم ها را متوجه خود می‌کند.

تمیز کردن ظروف سفالی دکوری

سفال‌ حتی پشت شیشه هم کثیف می‌شود. پس حداقل سالی دو بار سفال ها را بیرون بیاورید و با یک پارچه‌ی نرم تمیز کنید.

نکته ای که برای تمیز کردن ظروف دکوری وجود دارد این است که بهتر است از یک گردگیر دسته‌دار، ماهی یکبار استفاده کنید. اگر سفال‌ها خیلی ظریف و حساس نیستند، می‌توانید آن ها را سالی دو یا سه بار با آب گرم کف‌آلود بشویید و بگذارید با جریان هوا خشک شوند. پس در تمیز کردن آنها هیچ مشکلی نخواهید داشت.

سخن آخر

همان طور که توضیح دادیم ایده های زیادی برای طراحی دکوراسیون با سفال و سرامیک وجود دارد، عده ای به چیدمان سنتی علاقه دارند و نیز برخی چینش و دکور مدرن را می پسندند. امروزه استفاده از تزئینات سنتی در دکوراسیون مدرن طرفداران بسیاری پیدا کرده است، ظروف سفال و سرامیک از جمله وسایل تزیینی زیبا و سنتی است که می تواند دیزاین گرم و جذابی در منزل ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *