دکوراسیون, گلدان

گلدان مناسب هر دکوراسیون کدام است؟

استفاده از انواع گلدان در دکوراسیون

میخواهیم در این مقاله انواع گلدان به خصوص گلدان های سفالی و سرامیکی را بررسی کنیم و بفهمیم چه گلدانی برای دکوراسیون فضای مورد نظر ما مناسب است!

همانطور که می‌دانید گلدان یکی از مهم ترین و زیباترین آیتم های مورد استفاده در چیدمان می‌باشد. و با نهایت اشتیاق سعی می‌کنیم بهترین نوع گلدان را برای گیاهان خانگی و انواع گل طبیعی و حتی مصنوعی انتخاب کنیم. شاید این نکته برایتان جالب باشد که گاهی استفاده از گلدان خالی برای چیدمان توصیه می‌گردد.

استفاده از گلدان برای گیاهان خانگی

این روز ها استفاده از گیاهان طبیعی و آپارتمانی با توجه به اقلیم، شرایط آب وهوایی و نوع خانه‌مان مورد توجه می‌باشد. نگهداری و مراقبت از این گیاهان برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است و طبیعتاً گلدان هایی که برای مراقبت از گیاهان استفاده می‌شود هم به همان اندازه مهم است.

انواع گلدان

در هنگام خرید گلدان معمولا به سراغ زیباترین آنها با سایز مورد نظر خود، می‌رویم و همان را می‌خریم؛ اما بد نیست به این نکته توجه کنیم که جنس و نوع گلدان نیز بسیار مهم است.

معمولا گلدان های سفالی و سرامیکی طرفدار بیشتری دارند اما به بررسی انواع گلدان ها و مزایا و معایب شان می‌پردازیم تا با همه انواع آن آشنا شویم:

گلدان سفالی، گلدان سرامیکی، گلدان چوبی، گلدان پلاستیکی، گلدان فلزی

انواع گلدان سفالی و ویژگی آن

گلدان های سفالی در میان بسیاری از افراد به ویژه دوست داران گل و گیاه محبوبیت زیادی دارد. غالباً انواع گلدان های سفالی از خاک رس هستند  با رنگ های گرمی که دارند، برای بیشتر  گیاهان مناسب می‌باشند و در همه ابعاد قابل تولید و ساخت هستند.

مزایای گلدان های سفالی

  • گلدان های سفالی به علت وزن سنگینی که دارند، در مقابل ضربه ها مقاومت بالایی دارند.
  • احتمال واژگون شدن گلدان های سفالی کمتر است.
  • نکته جالب دیگری که وجود دارد، این است که گلدان های سفالی دارای خلل ریز بسیاری می‌باشد و به همین دلیل اطمینان خاطر داشته باشید که گیاه و خاک دچار غرقابی نمی‌شود. علاوه بر آن قابلیت تنفس گیاه به خوبی حفظ می‌گردد.
  • قیمت مناسب گلدان های سفالی نسبت به سایر جنس ها

معایب گلدان های سفالی

  • در گلدان های ظریف، مقاومت در برابر سرما های شدید زمستانی وجود ندارد.
  • درست است که گفتیم گلدان های سفالی دارای منافذ ریز می‌باشند و گیاه دچار غرقابی نمی‌گردد ولی از طرفی باید مراقب باشید که رطوبت و آب موجود در خاک گیاه، خشک نشود.
  • نمی‌توان از انواع گلدان سفالی در منطقه های گرمسیری استفاده کرد؛ زیرا به دلیل تعرق زیاد در سفال، نمک و املاح موجود در آب، به دیوارهای گلدان چسبیده و سبب شوری خاک گلدان می‌گردد.
  •  به دلیل سنگینی گلدان سفالی بهتر است آن ها را در ارتفاعات بالا قرار ندهیم.

انواع گلدان سرامیکی و ویژگی های آن

کمتر خانه ای را پیدا می‌کنیم که حداقل یکی از انواع گلدان سرامیکی در آن موجود نباشد. این جنس گلدان، امروزه طرفدار بسیاری دارد و گلدان های سرامیکی ایرانی و خارجی اولویت اول دوست داران گل و گیاه است.

مزایای گلدان های سرامیکی

  • گلدان های سرامیکی تنوع رنگی و طرح زیادی دارند. بسیار شیک و دارای دو نوع ساده و طرحدار هستند. حتی انواع ساده گلدان های سرامیکی دارای رنگ و لعاب بسیار زیبایی می باشند.
  • این نوع گلدان ها برخلاف گلدان های سفالی، به دلیل نداشتن منافذ باعث ازبین رفتن رطوبت خاک گلدان نمی‌شود و دیر به دیر آب شان را از دست می دهند.
  • گلدان های سرامیکی در برابر سرما و انجماد مقاومت بالایی دارند.

گل های مناسب گلدان سرامیکی

این نوع گلدان برای کاشت گیاهانی مناسب است که به رطوبت زیاد خاک نیاز دارند مانند گل های زنبق و اختر.

معایب گلدان های سرامیکی

  • نسبت به سایر جنس گلدان ها، قیمت بالاتری دارند.
  • گلدان های سرامیکی مانند گلدان های سفالی، به دلیل وزن بالایی که دارند به راحتی می‌شکنند.

این نکته قابل ذکر است که تغییر دما و سرد و گرم شدن شدید گلدان ها، ممکن است باعث ایجاد ترک بر روی بدنه گلدان گردد.

گلدان های فایبرگلاس

جنس گلدان های فایبرگلاس از کامپوزیت بوده و هیچ ضرری برای گیاه ندارد؛ همچنین جزو گلدان های فانتزی محسوب می شوند. حتی اگر گل نداشته باشند، به عنوان دکوری در چیدمان استفاده می گردند. این گلدان ها در طرح و رنگ های مختلفی طراحی می شوند.

گلدان های چوبی

چوب به علت سبک و قیمت مناسب و همچنین طبیعی بودن آن، به عنوان گلدان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما دارای معایبی نیز می‌باشد مثلا در برابر رطوبت مقاومت کمی دارد و دچار پوسیدگی می‌گردد.

گلدان های پلاستیکی

این نوع گلدان ها عمر طولانی و مقاومت بالایی دارند. گلدان های پلاستیکی در برابر سرما نیز مقاوم هستند و مانند چوب فاسد نمی‌شوند و حتی اگر از ارتفاع سقوط کنند، نمی‌شکنند.

اما این گلدان ها برای محیط زیست بسیار مضر هستند و برای خاک و گیاه طبیعی نمی‌باشند.

گلدان های سنگی

این گلدان ها زیبایی خارق العاده ای به محیط مخصوصا به حیاط می‌دهد و کاملا طبیعی می‌باشد. اما نسبت به سفال و چوب بسیار سنگین تر است و شاید حمل سختی داشته باشد.

گلدان های سیمانی

این نوع گلدان ها می‌تواند دستساز می‌باشند و عمر طولانی دارند اما معمولا به دلیل هزینه بالا و وزن زیاد، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گلدان های فلزی

در انواع اندازه و رنگ های مختلف موجود هستند و عمر طولانی دارند و تنوع بسیاری در وزن و قیمت دارند. اما فقط برای گیاهانی مناسب اند که به نور زیادی نیاز ندارند؛ زیرا اگر جلوی نور آفتاب باشند سریع گرم می‌شوند و باعث آسیب دیدن ریشه گیاه می‌گردد.

سخن آخر

انواع دیگری در گلدان ها وجود دارند اما با توجه به مطالب ذکر شده، متوجه شدیم که سفال و سرامیک برای استفاده به عنوان گلدان مناسب تر اند. به طبیعت نزدیک تر هستند و با توجه به رنگ و لعاب زیبایی که دارند، محیط را چشم نواز تر خواهند کرد. ما معایب و مزایای انواع گلدان را عنوان کردیم و حالا شما براساس شرایط و محیط و گیاهی که دارید، باید گلدان مورد نظر خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *