صنایع سفالی

چرا ظروف سفالی بهتر است؟

چرا استفاده از ظروف سفالی بهتر است؟

احتمالاً مجسمه ها و دکوری های سفالی  را در طرح ها و رنگ های مختلف دیده باشید. شاید برایتان جالب باشد که برای دکور، علاوه بر مجسمه های سفالی ظروف سفالی هم مورد استفاده قرار می گیرند. حالا جدا از بحث دکوراسیون، ظروف سفالی کاربرد های بی شماری دارند که به آنها خواهیم پرداخت.

ظروف سفالی در کل دو دسته هستند، لعاب دار و بدون لعاب.

و باید به این نکته توجه داشته باشید که که نوع ظروف لعاب دار، برای سرو و پخت و پز استفاده می شوند و نوع بدون لعاب آن، برای نگهداری آب و مایعات مناسب هستند. دانستن یک سری نکات و توجه به آنها باعث افزایش کاربرد ظروف سفالی خواهد شد. برای مثال ظروف سفالی قلیایی هستند؛ به همین دلیل خاصیت اسیدی غذا را تا حدودی معتدل کرده و همچنین سطح ph آب را حفظ می کنند و همین موضوع عملکرد سیستم گوارش را بهبود می‌بخشد و سایر موارد که در ادامه به بررسی خاصیت های ظروف سفالی می پردازیم.

سفال به عنوان یکی از قدیمی ترین اختراعات بشر به عنوان ظرف غذا از گذشته های خیلی دور بطور مستمر تولید و استفاده شده. بررسی های تاریخی نشان می دهد، انسان های اولیه ابتدا از ظروف سنگی و چوبی به عنوان ظروف غذا استفاده می کردند ولی بعد از مدتی ظروف سفالی را جایگزین آن ها کردند.

در این مقاله می خواهیم بفهمیم راز سلامتی گذشتگانمان که همواره از ظروف سفالی استفاده می کردند چه بوده است و این ظروف چه تاثیری در سلامتی آنها داشت.

خطرات استفاده از ظروف با جنس های مختلف

 امروزه ظروف غذاخوری و پخت و پز با انواع مواد و جنس های متفاوت ساخته می شوند و از متریالی چون فلز، پلاستیک، کریستال، سفال، سرامیک و چینی استفاده می گردد.

برای مثال در ظروف فلزی، مقداری از فلز ظرف هرچند ناچیز به مواد غذایی سرایت کرده و در بلند مدت باعث بروز بیماری های خطرناک می شود، کارشناسان تغذیه توصیه می کنند که یا کلا از این ظروف استفاده نشود و یا اینکه استفاده از آن ها دائمی نباشد. برای مثال، استفاده از ظروف آلومینیومی در طولانی مدت باعث ابتلا به بیماری آلزایمر می شود. همچنین جوش آوردن آب در کتری آلومینیومی، باعث بوجود آمدن بیماری هایی مانند: کولیت، زخم معده، یبوست، خشکی دهان و سایر موارد در انسان می گردد. برعکس ظروف آلومینیومی، ظروف مسی هستند که وارد شدن مقادیر مشخصی از فلز مس موجود به غذا، برای سلامتی انسان مفید است. اما اگر میزان سرایت مس بالا برود، خطرناک خواهد بود.

مصرف آب در بطری ها و ظروف پلاستیکی، برای بدن مضر است؛ یکی از دلایل آن وجود مواد شیمیایی مانند BPA می باشد. همچنین ظروف پلاستیکی باعث کاهش تستوسترون بدن و اختلال در روند سوخت و ساز می شوند.

ظروف سفالی بهترین گزینه برای انسان و طبیعت

ظروف سفالی به دلیل ساختارشان نسبت به ظروف دیگر، سبک تر و ارزان تر می‌باشند. همچنین این نوع ظروف طبیعی و ساخته شده از طبیعت است و به همین دلیل با محیط زیست سازگار هستند و بازگشت به طبیعت مشکل چندانی در بازیافت آنها ایجاد نخواهد کرد. همین طور از بوجود آمدن انواع بیماری‌ها و مشکلات برای بدن انسان و طبیعت جلوگیری و برای داشتن زندگی و محیط زیست سالم کمک می کند.

افزایش کیفیت غذا

ظروف سفالی باعث پخت با کیفیت غذا شده و باعث می شود غذا خوب جا بیفتد زیرا حرارت را به صورت یکنواخت پخش می‌کند. به خصوص برای غذا هایی که به پخت زیاد و طولانی نیاز دارند مناسب هستند؛ غذا هایی مثل آبگوشت و دیزی.

نگهداری راحت

ظروف مسی با وجود خطرات کمتر، نگهداری سختی دارند.ظروف مسی و برنجی و مانند این ها با گذشت زمان اکسید می‌شوند اما ظروف سفالی بسیار بادوام و با کیفیت بوده و نکات نگهداری سختی ندارند.

شستشوی آسان ظروف سفالی

شاید یکی از اصلی ترین دغدغه‌ های خانم های خانه، تمیز کردن و شستشوی ظروف باشد. این نکته قابل توجه است که شستشوی ظروف سفالی بدون هیچ حساسیت خاصی به آسانی قابل انجام است و نیاز نیست هنگام شستشو مانند تفلون، چدن و سایر ظروف مراقب باشید

حفظ طعم غذا

بعضی از ظروف مثل پلاستیک و فلز واکنش پذیر با مواد غذایی در انواع دما هستند به طوریکه کارشناس تغذیه و پزشک استفاده از ظروف فلزی برای پخت و پز را توصیه نمی‌کنند زیرا همواره مقداری فلز هرچند اندک به غذا سرایت کرده و در طولانی مدت باعث بیماری می‌شود. در حالیکه، یکی از اصلی ترین ویژگی های ظروف سفالی عدم واکنش آنها با مواد غذایی بوده و کاملاً مطمئن هستند. این ظروف به دلیل لعابی بودنشان با مواد خوراکی هیچ گونه واکنشی نداده و این ویژگی باعث حفظ طعم غذا می‌گردد.

قیمت مناسب ظروف سفالی

با گذشت زمان افراد بیشتر به ظاهر و زیبایی ظروف مصرفی شان توجه می کنند و هزینه ی بالایی را برای خرید ظروف در نظر می‌گیرند بدون آنکه درمورد ضرر و زیان آنها چیزی بدانند. ظروف سفالی این مشکل را برطرف کرده و علاوه بر کیفیت بالا و ظاهر زیبا قیمت خیلی مناسبی در مقایسه با سایر ظروف دارند.

بهبود عملکرد سیستم گوارشی

همانطور که قبلا ذکر کردیم ظروف سفالی دارای خاصیت قلیایی بوده و به همین دلیل خاصیت اسیدی مواد غذایی را تعدیل می‌کنند؛ به همین دلیل عملکرد سیستم گوارش بدن بهبود می‌یابد.

بهبود سوخت و ساز بدن

ظروف سفالی هورمون تستوسترون  را حفظ می‌کند و این خاصیت، باعث افزایش و بهبود سوخت و ساز بدن می‌گردد.

دفع سموم آب توسط ظروف سفالی

یکی از قدیمی ترین کاربرد های ظروف سفالی که به صورت کوزه مورد استفاده قرار می‌گرفتند، نگهداری نوشیدنی‌ها بوده است. ظروف سفالی باعث حفظ ph و حفظ طعم طبیعی آب و نوشیدنی می‌شوند و به دفع سموم آب کمک می‌کنند. به همین دلیل در گذشته ظروف سفالی به عنوان دستگاه تصفیه آب به حساب می‌آمدند.

و چند نکته در مورد ظروف سفالی:

-برای نگهداری ترشیجات نمی‌توان مدت طولانی از آن ها استفاده کرد زیرا باعث فاسد شدن غذا می‌شوند.

-لعاب های فیروزه ای دارای مقادیری سرب هستند که در صورت سرایت به آب و غذا باعث مسمومیت می‌شوند در نتیجه از نگهداری آب در ظروف سفالی با لعاب آبی خودداری شود.

-توصیه می‌شود برای حرارت دادن به ظروف سفالی از شعله پخش کن استفاده کنید چون نمی‌توان آنها را برای مدت طولانی روی حرارت مستقیم شعله قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *